Posts Tagged ‘amacıyla’

Bu Bir Şaka Değildir !!

Perşembe, Haziran 21st, 2012

Farkındalık Kampanyaları

Engelleri Kaldır Hareketi (EKH) bünyesinde çalışan İletişim Grubu, İstanbul merkez olmak üzere Türkiye genelinde yaratıcı projelere ve iletişime dayalı farklı birimlerde çalışan gönüllü öğrenci ve profesyonellerden oluşmaktadır. İletişim Grubu’nun öncelikli hedefi Engelleri Kaldır Hareketi’nin farklı kollarının (Hukuk, Şehir Planlama, Eğitim) üstünde çalıştıkları konular hakkında toplumu bilinçlendirmek, konuyla ilgili sorunlar ve iyileştirme yöntemleriyle ilgili farkındalık yaratarak sosyal toplumu harekete geçirmektir. İletişim Grubu bahsedilen hedefine ulaşmak için etkin iletişimin tüm dallarını kullanır.
Geçici geri dönüşler almak yerine kalıcı çözümlere ulaşmak amacıyla yola çıkan EKH var olan sistemi ve bilinci değiştirmeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda farkındalık kampanyaları yürütülen her projenin vazgeçilmez bir parçasıdır. EKH bünyesindeki her projeye uygun farkındalık kampanyaları hazırlayarak katkı koyan EKH İletişim Grubu projenin amacını ve hedef kitlesini gözeterek en etkin sonucu almayı hedefleyerek yöntem ve stratejilerini belirler. Tüm çalışmalarını titizlikle yürüten EKH İletişim Grubu yöntem ve stratejisini uygularken etkinliği kanıtlanmış halkla ilişkiler, görsel/ işitsel medya ve yazılı basın yöntemlerinin yanında, şaşırtıcı açıkhava etkinlikleri, gerilla pazarlama yöntemleri, yaratıcı internet ve sosyal network yöntemlerinden de yararlanır.

1 Nisan farkındalık kampanyası

1 Nisan’ın toplumun genelinde “şaka günü” olarak bilinmesinden yola çıkılarak “şaka olmayan bir gerçeğin”; Türkiye’de bulunan 8,5 milyon kayıtlı engellinin ve onlara destek olan aileleriyle birlikte 20 milyon kişinin farkına varılmasını sağlamak amacıyla “Bu bir şaka değildir!” başlığı altında gerçekleştirildi.

engelleri kaldır>>>

Şiir Sözlüğü

Perşembe, Haziran 21st, 2012

A’dan Z’ye Şiir Terimleri

A

(abartma mubalağa)
Edebiyatta sözün etkisini artırmak, bir şeyi olduğundan fazla ya da çok az gösterme sanatıdır. Abartma soğuk olmamalı, nükteli ve zarif olmalıdır. Divan şairlerinin daha çok medhiye, fahriye ve hicviyelerde başvurdukları bir sanattır. Eskiler bir şairler mübalağa sanatına çok önem vermişlerdir

Abdal:
Hem şiir hem de düzyazıda derviş anlamına gelen bu sözcük, halk ozanlarının adının başına ya da sonuna gelerek onların mahlası olarak da kullanılmıştır. (Pir Sultan Abdal, Kaygusuz Abdal gibi)

Acem Koşması:
Aşıkların, özellikle Anadolu’nun kimi yörelerinde Azerbeycan’a özgü bir ezgiyle okudukları koşma türü.

Açık hece :
Türkçe sözcüklerde sesli harf le belirtilen kısa heceler. Örneğin a-na-do-lu, a-şı-la-ma gibi. Arapça ve Farsça’da ise sözcüklerde sesli harflerle yazılmayıp hareke ile gösterilen kısa hecelere verilen isim. Örneğin ka-de-me, ha-se-ne gibi. Aruz vezninde bütün açık heceler kısa hece olarak kabul edilir

Aed :
Eski Yunanda şiirlerini lirle söyleyen saz şairlerine verilen ad

Afroizm :
Çeşitli konularda mutlak bilinmesi gereken ana özellikleri kısa, açık ve anlaşılır bir biçimde anlatma sanatı. Yazarların derin anlam yüklü vecizelerine de afrozim denir.

Ağıt:
Bir ölünün ardından onu yüceltmek amacıyla söylenen halk şiiri. Divan Edebiyatı’nda Mersiye’nin karşılığıdır.

Ahrep ve ahrem :
Rubai vezinlerinin ana ölçüsüdür. Mef’ulü ile başlayanlara ahreb, mef’ulün ile başlayanlara ahrem denir.

Akd ü hall :
Düğümleme ve çözülme. Divan edebiyatında nesir bir eseri nazma çevirmeye akd, nazım bir eseri nesire çevirmeye hall denir.

Akrostiş :
Bir şiirde dizelerin ilk harflerinin yukarıdan aşağıya doğru okunduğunda ortaya anlamlı bir sözcük oluşturmasıdır. Divan edebiyatında akrostiş’e muvaşşah ya da istihrac denir. Eski Yunan ve Latin edebiyatında ise akrostiş “üç dize” anlamına gelir.

Aks, akis :
Bir dizedeki iki sözcüğün ya da sözcük topluluklarının yerleri değiştirilerek yapılan söz sanatı. Cümle ya da dizede bir sözcük diğerinin önüne ya da arkasına getirilerek cümle ya da dize tekrarlanır.

“Gelse der-gâhına ikrâm görürler küremâ
Kürema dergehine gelse görürler ikrâm”
Ziya Paşa

Aliterasyon:
Bir dizede ya da cümlede kulağa hoş gelecek bir uyum sağlamak amacıyla aynı seslerin yenilenmesi.

örnek:
Öldük ölümden bir şeyler umarak
Bir büyük boşlukta bozuldu büyü

Anjanbman :
Şiirde cümlelerin bir dize ya da beyitte bitmeyip diger dize, beyit veya bendlere kaymasidir

Anlam :
Sözcüklerin anlattigi düşünce. Sözcükler birden fazla anlama gelebilir. Bu durumda anlamlardan biri öz anlam digerleri mecaz anlamdir. Sözcükler zamanla yeni anlamlar alarak zenginleşebilir. Zamanla anlamlarinin kaybetmelerine anlam daralmasi denir. Dar anlami bulunan sözcüklerin anlamlarinin genişlemesine de anlam genişlemesi denir.

Antoloji :
Gerçek sanat eseri degerindeki örneklerin bir araya getirildigi derleme yapitlar

Antonim :
Ters anlamli sözcükler. Sicak-soguk, iyi-kötü, aci-tatli, kisa-uzun, güzel-çirkin gibi.

Aruz :
Hecelerin uzunluk ya da kısalık derecesine göre çeşitli ses kalıplarından oluşan bir tür şiir ölçüsü. Daha çok Divan Edebiyatı’nda kullanılır.

Aruz ölçüsü :
Misralardaki hecelerin uzunluk-kisalik bakimindan denk olmasina ve belirli kaliplarla yazilmasina dayanir.

Askı :
Halk edebiyatinda saz şairleri aralarindaki şiir yarişmalarinda kazananlara verilmek üzere duvara tüfek, kiliç, heybe, saz gibi şeyler asardi. Bunlara aski, askiyi kazanmaya da aski indirmek denir.

Asonans :
Yarim kafiye.

Aşık:
Halk ozanı ya da saz şaiiri.

Âşık edebiyetı :
Âşik edebiyati (XIV. yy’dan günümüze): “Âşik” adı verilen ozanların geleneksel ürünlerinin oluşturuldugu edebiyata, “âşik edebiyati” denir.

Ayak:
Halk şiirinde kafiye yerine kullanılan terim.